Om bidraget:

De senaste åren har Skatteverket bestämt sig för att driva in pengar från kvinnor i sexhandeln. Man likställer deras tjänster vid att sälja kaffe, mobilskal, eller konsulttimmar. Näringsidkare som näringsidkare. Eller? För att visa hur absurt det är att betrakta prostitution som ett vanligt jobb, tog vi Skatteverkets eget uttryck och använde det emot dem. Det visuella greppet blev bärande för att kommunicera kampanjens kärnfråga.

Genom att korsa Skatteverkets generiska myndighetsuttryck med de mörka budskapen från utsatta kvinnors verklighet, skapades en krock som inte gick att blunda för. Det betraktaren såg och läste gick inte ihop, vilket skapade den ”slag i magen”-effekt vi var ute efter.

Efter ett omfattande researcharbete hade vi konkretiserat Skatteverkets gul-blåa färgpalett, daterade gränssnitt, infografik och stockbilds-manér. Resultatet blev en visuell förklädnad som fick folket, Skatteverket och till slut politiker att reagera.

Målet var att få allmänheten att aktivera sig genom att deklarera sitt missnöje. Och ytterst, att sätta press på våra beslutsfattare att tänka till, och tänka om. Kampanjen blev startskottet på en riksomfattande debattstorm. En fråga som legat längst ner i politikernas inkorgar, hamnade nu högst upp på agendan. Via debattartiklar i SvD, morgonsoffor i TV och reportage i bl.a. Aftonbladet, DN, Expressen och GP letade sig Sexhandel AB hela vägen in till Rosenbad.

”Målet var att få allmänheten att aktivera sig
genom att deklarera sitt missnöje”